Mercedes: 50 χρόνια αυτόματα κιβώτια

Στην υπηρεσία της άνεσης του οδηγού

  • -
  • -

Η προσήλωση της Mercedes στην τεχνολογία ξεκινά από την απαρχή της ύπαρξης της. Ανάμεσα στις τεχνολογικές εξελίξεις της γερμανικής εταιρείας, τα αυτόματα κιβώτια έχουν δεθεί με τα χρόνια άρρηκτα με την γκάμα της. Η ενασχόληση των μηχανικών της Mercedes να εξαφανίσουν επί της ουσίας το πεντάλ του συμπλέκτη ήδη από το 1957. Ημιαυτόματες διατάξεις για την τελευταία overdrive σχέση, κατέληξαν στους αυτόματους υδραυλικούς συμπλέκτες που διατίθενται προαιρετικά στις 220 S και τα μοντέλα 219 (W105). Επιπλέον συστήματα αυτομάτων κιβωτίων της Borg-Wagner τριών σχέσεων, συνδυάζονταν από το 1955 με την Type 300c (W186).

Το έναυσμα για τις λύσεις της Mercedes δόθηκε τον Απρίλιο του 1961, 50 χρόνια πριν, με το αυτόματο κιβώτιο να φιγουράρει στη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού της 220 SEb. Λίγους μήνες αργότερα, τον Αύγουστο του 1961, η νέα 300 SE εξοπλίζεται στο βασικό της εξοπλισμό με αυτόματο κιβώτιο 4 σχέσεων.

 

3,4,5...7

Μια χρονιά μετά, έναντι 1400 γερμανικών μάρκων, ακόμη περισσότερα μοντέλα μπορούσαν να συνδυαστούν με το 4άρι αυτόματο κιβώτιο. Η 230 SL Roadster(1963) ήταν ένα από αυτά, αποτελώντας ένα από τα πρώτα σπορ μοντέλα με αυτόματο κιβώτιο. Λίγο πιο μετά, η Mercedes 600 του 1964 παρουσιάζεται στο κοινό αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο.

Νέο αυτόματο κιβώτιο παρουσίασε η Mercedes το 1972 στην S-Class της εποχής. Ο μετατροπέας ροπής κάνει την εμφάνιση του, αντικαθιστώντας τον αυτόματο συμπλέκτη. Το αυτόματο κιβώτιο γίνεται «must» για τις μεγάλες Mercedes. Οι ισχυρές εκδόσεις V8 εξοπλίζονται με αυτόματο κιβώτιο 3 σχέσεων, για λόγους αντοχής του μετατροπέα ροπής. Από το 1980 και μετά όλες οι αυτόματες Mercedes είχαν τέσσερις σχέσεις.

Οι πέντε σχέσεις για τα αυτόματα κιβώτια μπήκαν εμπορικά στην γκάμα της Mercedes τον Οκτώβρη του 1990. Ο προαιρετικός εξοπλισμός της 300 E-24 (W124) (σε όλα τα αμαξώματα) και της 300 SL-24 (R129) περιλάμβανε αυτόματο κιβώτιο πέντε σχέσεων. Στην A-Class η Mercedes εισάγει και πάλι τη λειτουργία του αυτόματου συμπλέκτη. Το 1998 η A-Class αποκτά ένα από τα πιο ελαφριά αυτόματα κιβώτια πέντε σχέσεων της εποχής. Η δεύτερη γενιά της, καθώς και η σύντροφος της B-Class ακολουθούν τη λύση των κιβωτίων CVT. Από εκεί και πέρα τα ηλεκτρονικά αυτόματα κιβώτια με μετατροπέα ροπής των 5 και 7 σχέσεων (7G Tronic) συνδυάζονται με τα πιο σύγχρονα μοντέλα της Mercedes. Παράλληλα οι εκδόσεις AMG έρχονται με το 7άρι Speedshift το οποίο βάζει στο περιθώριο τον κλασσικό μετατροπέα ροπής. Ο ηλεκτρονικός έλεγχος, τα προγράμματα λειτουργίας και η ξηρή σύμπλεξη, δημιουργούν ένα από τα πιο αποτελεσματικά σπορ πακέτα μετάδοσης της αγοράς.

Μεταφράζοντας τα παραπάνω δεδομένα σε στατιστικά στοιχεία, ήδη το 1964 τρία χρόνια μετά το λανσάρισμα του αυτόματου κιβωτίου της Mercedes, το 14.5% των παραγγελιών είχαν αυτόματη μετάδοση. Το ποσοστό ανέβηκε στο 20% στα επόμενα χρόνια, φτάνοντας το 50% στα μέσα της δεκαετίας του ’80! Το 2004 όλες οι S-Class συνδυάζονταν με αυτόματο κιβώτιο. Το 88% των E-Class και το 65% των C-Class ήταν αυτόματες, για να ικανοποιήσουν τις αντίστοιχες παραγγελίες του αγοραστικού κοινού.