Opel 111: Kadett-Astra 1936-2010

  • -
  • -

Από «δόκιμος» στα «άστρα». Κάπως έτσι θα μπορούσε να περιγραφεί η ιστορία του πιο σημαντικού αυτοκινήτου της Opel. Γιατί όσο και αν σας φαίνεται περίεργο το Kadett/Astra ήταν αυτό που διαχρονικά στήριξε την Opel. Παρά τη πληθώρα και τη ποικιλία των μοντέλων της η Opel στηρίχτηκε πάνω στις διαχρονικά υψηλές πωλήσεις των Kadett/Astra για να γεμίζει τον κουμπαρά, ακολουθώντας βίο παράλληλο με αυτό του Golf αποτέλεσε το ψωμί των πωλήσεων, όχι μόνο στη τοπική αγορά της Γερμανίας, αλλά πέρα από αυτή. Και δεν θα  πρέπει ούτε στιγμή να ξεχνάμε ότι η VW που είναι μια από τις νεότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, με μεταπολεμική μόνο ζωή, ήταν μια εταιρεία που αναπτύχτηκε και γνώρισε επιτυχία στηριζόμενη μόνο πάνω σε δύο αυτοκίνητα. Ενδεικτικό αυτό του πόσο μεγάλη ήταν η πίτα των αυτοκινήτων αυτών μεταπολεμικά.
Στον πίνακα που ακολουθεί μπορείτε να παρακολουθήσετε διαχρονικά και συγκριτικά τις παρουσιάσεις των αντίστοιχων αυτοκινήτων από την Opel και VW. Αρχικά θα παρατηρήσετε ότι η Opel έχει πολύ πιο βαθιές ρίζες που αρχίζουν από το 1936, τη στιγμή που για να πάρουμε το πρώτο Golf θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι το 1974. Αλλά μια και αναφερόμαστε στα δύο πιο σημαντικά αυτοκίνητα των δύο αυτών μεγάλων ανταγωνιστών δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχάσουμε τον άλλο μεγάλο ογκόλιθο της VW και που δεν είναι άλλο από το αυτοκίνητο που την γέννησε, δηλαδή τον Σκαραβαίο. Το VW Beetle (Type 60/KDF-Wagen) ουσιαστικά παρουσιάστηκε το 1945 με την προσπάθεια του ταγματάρχη Ivan Hirst και το αντικατέστησε (περίπου) η νέα καρότσα του 1303 το 1973. Όμως ουσιαστικά όταν αναφερόμαστε στον «σκαραβαίο», τυπικά θα πρέπει να αναφέρουμε ως ημερομηνία γέννησής του το 1938 και σαν τέλος, το έτος διακοπής της παραγωγής του στην Βραζιλία, το 2003. Σύνολο πωλήσεων, 21.529.464 αντίτυπα! Με αυτό τον τρόπο η VW κατάφερε να καλύψει το χρονικό καινό μέχρι την επανάσταση του Golf.

 


VW GOLF vs OPEL KADETT/ASTRA:ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ

 
VW GOLF OPEL KADETT/ASTRA
  1937 - 1940  
  1962 - 1965  
  A     1962 - 1965  
  B     1965 - 1973  
MK1 1974 - 1984 C     1973 - 1979  
  D     1979 - 1984 (με κίνηση εμπρός)
MK2 1985 - 1992 E     1984 - 1992 (oνομάζεται Vauxhall Astra στη Μεγάλη Βρετανία)
ΜΚ3 1992 - 1998 F/A  1991 - 1998 (μετoνομάζεται σε Astra)
ΜΚ4 1998 - 2005 G/B 1998 - 2004  
ΜΚ5 2003 - 2009 H     2004 - 2009  
ΜΚ6 2009 - J/D  2009 -  

 

 

 

Για να έχουμε όμως μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα καλό θα ήταν να δούμε και μερικά νούμερα πωλήσεων.
Η «σειρά 1» από το 1937 έως το 1940 έφτασε τις 107.608 κομμάτια, αλλά σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε και ακόμα 247.439 (!) αυτοκίνητα που παρήχθησαν ως Moskvitch, κατόπιν άδειας. Το όνομα Kadett επιστρέφει το 1963 σαν «series A» και οι πωλήσεις του φτάνουν τα 649.512 αντίτυπα. Το «series B» απογειώνεται και μέχρι το 1973 έχει φτάσει τον τρομερό αριθμό των 2.600.000 αυτοκινήτων! Μάλιστα το 1972 αποκτά και γρήγορη δίλιτρη έκδοση Rallye με τις χαρακτηριστικές γραμμές που απέδιδε 90 ίππους, ενώ από το 1967 διαθέτει και νέα πίσω ανάρτηση που καταργεί τα ημιελλειπτικά φύλλα σούστας προς χάρη ελατηρίων.
Το 1973 αποκτά πιο τετράγωνες γραμμές και παρά το γεγονός ότι η αρχιτεκτονική του παραμένει η ίδια με κινητήρα εμπρός και κίνηση πίσω, τα μηχανικά μέρη αναβαθμίζονται με πραγματικά διπλά ψαλίδια εμπρός και καλά στηριγμένο πίσω άξονα με δύο διαμήκεις βραχίονες και ράβδο «πανάρ». Οι πωλήσεις του …μόλις 1.700.000 αντίτυπα.
Όμως το 1973 όλα αλλάζουν, καθώς δέχεται ένα τρομερό χτύπημα στο στομάχι από την VW που με το Golf παραλίγο να την στείλει στο καναβάτσο. Έτσι το 1979 η Opel παίρνει την μεγάλη απόφαση του άμεσου ανταγωνισμού και μπορεί να συνεχίζει με το ίδιο όνομα, αλλά όλα τα υπόλοιπα αλλάζουν. Τώρα η κίνηση έχει μεταφερθεί εμπρός (το Kadett 1979 είναι το πρώτο αυτοκίνητο της Opel με κίνηση εμπρός) και ο κινητήρας είναι τοποθετημένος εγκάρσια. Οι αναρτήσεις ακολουθούν την πρακτική εκείνων των ημερών που θέλει ΜακΦέρσον εμπρός και  ημιάκαμπτο πίσω άξονα. Η σχεδίαση της καρότσας είναι απλή, αλλά χαρακτηριστική του trend της δεκαετίας του 80’, με τετράγωνη μάσκα και φώτα είναι λίγο πολύ η σχεδίαση που θα ακολουθήσουν από εδώ και εμπρός όλα τα αυτοκίνητα της Opel για μια δεκαετία. Οι χώροι τώρα για επιβάτες και πράγματα έχουν αυξηθεί σημαντικά, αλλά η Opel κάνει το λάθος να υποβαθμίσει την εσωτερική ποιότητα εφοδιάζοντας το αυτοκίνητο με σκληρά πλαστικά, κάτι που θα το πληρώσει τα επόμενα χρόνια, λόγο της ελλειμματικής εικόνας που δημιούργησε. Όπως και να έχει όμως το θέμα, η σειρά «D» είναι μια τεράστια εμπορική επιτυχία με πωλήσεις 2.100.000 αντίτυπων (κατασκευάζεται μάλιστα και στη χώρα μας) και από εδώ εμπρός αρχίζει μια αδυσώπητη κόντρα μεταξύ των δύο, Opel εναντίον VW, Kadett εναντίον Golf. Η κόντρα αυτή καλά κρατεί ακόμα και στις μέρες μας. Μάλιστα στον παραπάνω πίνακα με τις ημερομηνίες παρουσιάσεων θα παρατηρήσετε την παράλληλη ζωή των δύο αυτοκινήτων, με τους δύο κατασκευαστές να παίζουν τη γάτα με το ποντίκι, με πότε τον ή τον άλλο να περιμένει την παρουσίαση του αντιπάλου για να κάνει το δικό του βήμα!
Οι πωλήσεις φτάνουν τα 3.779.289 αντίτυπα για τη «series E» που όμως στην αγορά της Βρετανίας πωλείται ως Vauxhall Astra. (Το αυτοκίνητο αυτό συνεχίζει να κατασκευάζεται και στη χώρα μας.) Με αεροδυναμικό συντελεστή 0,39 και κινητήρες 16 βαλβίδων παίρνει ανάσα, αλλά και η Opel δεν τσιγκουνεύεται και σε μια προσπάθεια αναβάθμισης της ποιότητας κατασκευάζει ένα ολοκαίνουργιο εργοστάσιο πλήρως ρομποτοποιημένο (98% όλων των κολλήσεων γινόταν από ρομπότ) στο Bochum που της κόστισε 500.000.000 ευρώ.
Αυτό βοηθά το νέο αυτοκίνητο να κάνει το ποιοτικό άλμα που θέλει στα …άστρα και έτσι η γενιά F/Α που ακολουθεί το 1991. Όχι μόνο μετονομάζεται σε Astra, αλλά ανεβάζει τις πωλήσεις στα 4.130.000 κομμάτια, χωρίς να μετράμε τις πωλήσεις του Astra Classic, που ήταν έκδοση τριών όγκων. Και θα πρέπει να αναφέρουμε ότι πλέον όλα τα Astra φορούν κινητήρες με ψεκασμό, διαθέτουν καταλύτες και το ABS δεν είναι πλέον άγνωστος κωδικός.
Ακόμα ένα ποιοτικό άλμα γίνεται με το Astra G/B του 1998 και προσφέρεται σε έξη διαφορετικές καρότσες αν εδώ προσθέταμε και το Zafira  που στηριζόταν στα ίδια μηχανικά μέρη. Διαθέτει πλέον τη πιο ολοκληρωμένα ποικιλία μοντέλων και πουλά 2.290.000 αντίτυπα, διαθέτοντας εκδόσεις coupe και cabrio.
Το Astra «H» του 2004 προχωρεί σε μια ακόμα εντυπωσιακή και προοδευτική σχεδίαση και πουλά 2.500.000 αυτοκίνητα (μέχρι τον Αύγουστο του 2009), τη στιγμή που ο μεγάλος αντίπαλός του το Golf, είναι δεμένο στη σχεδιαστική του παράδοση, από την οποία φαίνεται να μην μπορεί να αποδεσμευτεί! Έτσι ενώ κάθε Kadett/Astra ήταν διαφορετικό από το προηγούμενο,  η VW αντίθετα, με σχεδόν ευλαβική ακρίβεια συνέχιζε την αισθητική προσέγγιση. Βέβαια το Golf αποτελεί το υπόδειγμα σε ότι έχει να κάνει με ποιότητα και τεχνολογική δομή, όμως φαίνεται παγιδευμένο στην ίδια την επιτυχία που δημιούργησε, με τους υπεύθυνους του Volksburg να μην τολμούν ένα άλμα στο καινό, έχοντας ομολογουμένως πολλά να χάσουν σε περίπτωση ακόμα και μερικής αποτυχίας.
Για να φτάσουμε αισίως στην τελευταία μετενσάρκωση του Astra (J/D) που έκανε την εμφάνισή του πολύ πρόσφατα και που για ακόμα φορά επενδύει στην πρωτοποριακή σχεδίασή του.

Σημείωση: Σε πολλά σημεία του άρθρου θα βρείτε χρονολογικές διαφορές ενός έτους. Αυτό έχει να κάνει γιατί κάποιες φορές παρουσιάζεται ως αρχή του μοντέλου η πρώτη παρουσίασή του, για παράδειγμα στην Έκθεση της Φραγκφούρτης που διεξάγεται στο τέλος της χρονιάς, ενώ σε άλλο σημείο του άρθρου εμφανίζεται σαν αρχή το επόμενο έτος που όμως ουσιαστικά αναφέρεται την αρχή της μαζικής παραγωγής.

 

 

 


 

 

E 1984-1992