VW Golf GTI & Peugeot 205 GTI

Η αστική τάξη πάει αριστερά!

  • -
  • -


Ποιος σας είπε ότι μέχρι και τη δεκαετία του '70 ακόμα και οι αυτοκινητόδρομοι της Ευρώπης (δεν αναφερόμαστε βέβαια στη χώρα μας στην οποία ποτέ δεν αποκτήσαμε αυτοκινητόδρομους) δεν ήταν ένας ταξικός χώρος; Και αυτό γιατί για να κινηθείς αριστερά, έπρεπε να κάθεσαι στο τιμόνι από κάτι που είχε σήμα Ferrari, Mercedes, Porsche, Jaguar, ή τέλος πάντων κάτι τέτοιο. Μετά βέβαια τα πράγματα βελτιώθηκαν και μπορούσες να έχεις τιμόνι με σήμα Alfa Romeo και BMW, αλλά και πάλι οικονομικά θα έπρεπε να ήσουν στη πάνω πλευρά της αστικής τάξης. Όμως αυτή η ταξική στρωματοποίηση πολύ σύντομα θα ανήκε στο παρελθόν, γιατί όλοι θα είχαν πρόσβαση στην αριστερή λουρίδα.

 

Αριστερά

Όλα αυτά όμως θα άλλαζαν στο Frankfurt Motor Show του 1975. Και αυτό γιατί η VW θα παρουσίαζε το πιο αταξικό αυτοκίνητο όλων των εποχών. Βέβαια, η ιδέα μιας μικρής και ελαφράς καρότσας με πολλά άλογα δεν ήταν κάτι το νέο, άλλωστε η ιδέα υπήρχε από τη εποχή του Ben Hour. Αλλά τώρα, εκτός των άλλων υπήρχε όχι μόνο το σωστό timing, αλλά και η σωστή εικόνα. Και πάλι δεν ήταν κάτι το απολύτως νέο αφού είχε προηγηθεί το Autobianchi A112 Abarth το 1971, αλλά αυτό είχε το πρόβλημα ότι ακολουθώντας τα βήματα της Abarth ήταν περισσότερο micro και λιγότερο family.



Τώρα το Golf GTI όμως ήταν ακριβώς αυτό που χρειάζονταν η αγορά, την κατάλληλη στιγμή. Νέοι και γρήγοροι οικογενειάρχες ξαφνικά ανακάλυψαν ότι μπορούσαν να κινηθούν και στη αριστερή λωρίδα, χωρίς να είναι αναγκασμένοι να κάνουν δεξιά και να υπομένουν τα υποτιμητικά βλέμματα. Με 110 ίππους στις 6.100 σ.α.λ. από 1.588 κ. εκατ., αλλά και με μόλις 810 κιλά βάρος, ήταν πλέον αρκετά γρήγορο για να βγάζει τη γλώσσα του σε πολύ πιο ακριβά  αυτοκίνητα. Αργότερα απέκτησε κινητήρα 1,780 κ. εκατ. που έδινε περισσότερη ροπή και 112 ίππους.Tο Grand Tourismo με την προσθήκη Injection (βοήθησε και η Bosch σε αυτό προσφέροντας φτηνά πλέον το Κ-Jetronic) και την καρότσα που είχε σχεδιάσει ο Giugiaro, θα άλλαζε τον τρόπο που βιώναμε την αυτοκίνηση.

Η απάντηση δεν άργησε να έλθει, αυτή τη φορά από τη Γαλλία, με ένα αυτοκίνητο, που όπως και το Golf άλλαξε την εικόνα της ίδιας της Peugeot. Γιατί όπως το Golf έφερε τα πίσω-μπρός και πρακτικά έσωσε την Volkswagen, το 205 γέννησε μια νέα Peugeot μακριά από το συντηρητικό της παρελθόν. Και οι δύο εταιρείες μπορεί να πήραν τεράστιο ρίσκο με αυτές τους επιλογές, αλλά τώρα μετά από τόσα χρόνια, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι τους βγήκε σε καλό.



Το 205 GTI λοιπόν που παρουσιάστηκε το 1984 με το γνωστό κινητήρα των 1,6 λίτρων XU5J  να αποδίδει 105 ίππους, έδωσε στη κατηγορία την οδική συμπεριφορά που της έλλειπε. Με τους τροχούς στην άκρη της καρότσας και αναρτήσεις με μεγάλες διαδρομές, το γαλλικό GTi αποδείχτηκε φονέας γιγάντων και αποτέλεσε πραγματικό όπλο, ειδικά στα ασφάλτινα ράλι. Το 1987 θα αποκτήσει μεγαλύτερες βαλβίδες και 115 ίππους, ενώ τελικά θα τερματίσει στα 1,9 λίτρα και τους 128 ίππους.

Χάρη στα VW Golf GTI και Peugeot 205 GTi, η αστική τάξη πλέον μπορούσε να κινείται και αριστερά!