25 Χρόνια Opel Calibra (1990 - 1997)

O πρωταθλητής αεροδυναμικής των 90s

  • -
  • -

Στο πρώτο αντίκρισμα, στη θέα του και μόνο το στόμα έμενε ορθάνοιχτο, να χαζεύει τις λιτές, καμπυλωτές γραμμές που πετύχαιναν αυτό ακριβώς που υπόσχονταν: κορυφαία αεροδυναμική Cd 0,26. Το - βασισμένο στο οικογενειακό Vectra - Opel Calibra παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1989 και έμεινε στην παραγωγή 7 χρόνια, φτάνοντας τις 238.647 μονάδες συνολικά.

Παίρνοντας τη σκυτάλη από τα Manta, Opel GT και Monza, το αεροδυναμικό Calibra συνέχισε τη συνταγή επιτυχίας των coupe Opel. Ένα εξαιρετικά ‘προχωρημένο’ πρωτότυπο, με τον καλύτερο συντελεστή οπισθέλκουσας από όλα τα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής, ανεξάρτητη ανάρτηση και ημι-υστερούντες βραχίονες στον πίσω άξονα και προαιρετικό σύστημα τετρακίνησης (AWD). Η δύναμη δεν ήταν το ατού του βασικού δίλιτρου κινητήρα των 115 ίππων, αλλά γι’ αυτό φρόντιζε η 16βάλβιδη έκδοση που με 150 ίππους έδινε τελική ταχύτητα 223 km/h.

 

Αισθητική και ασφάλεια στο προσκήνιο

Το Calibra συνδύαζε συναρπαστική σχεδίαση με βελτιστοποιημένη αεροδυναμική και ασυμβίβαστη καθημερινή πρακτικότητα. Παρά το coupé σχήμα του, το μακρύ μεταξόνιο εξασφάλιζε ευρυχωρία, ενώ η πίσω πόρτα με το μεγάλο άνοιγμα παρείχε εύκολη πρόσβαση στο χώρο αποσκευών που έφτανε τα 980 λίτρα. Ο πλούσιος για την εποχή στάνταρ εξοπλισμός περιλάμβανε υδραυλικό τιμόνι, πεντατάχυτο κιβώτιο πυκνής κλιμάκωσης, ηχοσύστημα έξι ηχείων και φυμέ κρύσταλλα παραθύρων. Ανάμεσα στις προαιρετικές επιλογές ήταν το A/C, το τετρατάχυτο αυτόματο κιβώτιο και η ηλεκτρική ανακλινόμενη/συρόμενη ηλιοροφή.

Και η ασφάλεια όμως έπαιξε πρωτοαρχικό παράγοντα κατά την εξέλιξη του Calibra. Οι μηχανικοί της Opel είχαν ήδη εστιάσει στην προστασία των πεζών, μέγα θέμα της εποχής μας. Πρωτοποριακά χαρακτηριστικά όπως το λείο σχήμα αμαξώματος, τα στρογγυλεμένα άκρα, οι κρυμμένοι υαλοκαθαριστήρες και η καλυμμένη απορροή νερού στη βάση του παρμπρίζ καθιερώθηκαν στη συνέχεια στη σχεδίαση των αυτοκινήτων. Για την ενεργητική ασφάλεια φρόντιζαν το ηλεκτρονικό ABS και οι αεροδυναμικοί, ελλειψοειδείς προβολείς με υψηλότερη απόδοση φωτισμού, έντονη αντίθεση και μειωμένη διάχυση φωτός. Οι μεγάλοι, όμορφα ενσωματωμένοι εμπρός και πίσω προφυλακτήρες, τέλος, ήταν σχεδιασμένοι για να απορροφούν μεγάλη ποσότητα ενέργειας κρούσης σε περίπτωση ατυχήματος.

 

Οι hot εκδόσεις

Ήδη από το λανσάριμα (1990) υπήρχε διαθέσιμο σύστημα τετρακίνησης (AWD). Το Calibra 4x4 αύξανε τα περιθώρια πρόσφυσης και βελτίωνε το φρενάρισμα και την οδηγική συμπεριφορά. Έτσι, υπήρχε περιθώριο για περισσότερη ισχύ κάτω από το καπό. Η Opel δεν άφησε την ευκαιρία και το Μάρτιο του 1992 παρουσίασε το Calibra 2.0 Turbo με 204 ίππους, τετρακίνηση, εξατάχυτο κιβώτιο, σπορ καθίσματα και 16άρες ζάντες αλουμινίου με φαρδιά ελαστικά 205/50, όλα στάνταρ.

Θρυλική είναι η Keke Rosberg Edition του Calibra που έκανε το ντεμπούτο της στο γερμανικό πρωτάθλημα DTM του 1993/94 με λευκή-κίτρινη εμφάνιση. Ο νέος 2.5 V6 απέδιδε 170 ίππους, αν και υπήρχαν και δίλιτρες, τετρακύλινδρες εκδόσεις. Το Μάιο του 1996 ακολούθησε το Calibra Cliff Motorsport Edition. Το χρώμα ήταν ίδιο με του αγωνιστικού αυτοκινήτου Κατηγορίας 1 με το οποίο ο Manuel Reuter έμελλε να κερδίσει το ITC – τη σειρά που διαδέχτηκε το DTM σαν Παγκόσμιο Πρωτάθλημα – για την Opel στο τέλος της σεζόν. Το αγωνιστικό Cliff με έγκριση τύπου για δρόμο είχε χαμηλότερη σπορ ανάρτηση κατά 20 mm και ζάντες ελαφρού κράματος αλουμινίου BBS (7J x 16).

 

Grand finale με Last Edition

Ένα μόλις χρόνο μετά την επιτυχία του στο ITC και λίγο πριν το τέλος της παραγωγής, το Calibra πέρασε μία ακόμα φάση ανανέωσης. Η ειδική έκδοση περιορισμένης παραγωγής Last Edition επρόκειτο να γράψει το τελευταίο κεφάλαιο στην ιστορία του Calibra. Μπορούσε να παραγγελθεί μέχρι το τέλος Απριλίου του 1997 και ήταν εφοδιασμένη με σπορ ανάρτηση, ζάντες BBS, δερμάτινο σαλόνι και A/C, δίνοντας έμφαση στην πολυτέλεια. Η γκάμα κινητήρων περιλάμβανε τον 2.5 V6 και έναν δίλιτρο τετρακύλινδρο 136 ίππων.

Η 29η Αυγούστου του 1997 σηματοδότησε την επίσημη λήξη. Μία μαύρη Last Edition με δίλιτρο κινητήρα ήταν το τελευταίο Calibra που πέρασε τη γραμμή παραγωγής. Μετά από επτά χρόνια, 238.647 Calibra είχαν κατασκευαστεί στο βασικό εργοστάσιο του Rüsselsheim και στο Valmet, στο Uusikaupunki της Φινλανδίας. Είναι χαρακτηριστικό πως ο αρχικός προγραμματισμένος όγκος παραγωγής ήταν 20.000 μονάδες ετησίως, ωστόσο για να ικανοποιηθεί η υψηλή ζήτηση η παραγωγή αυξήθηκε στις 60.000 μονάδες το 1990. Οι μεγαλύτερες αγορές του Calibra ήταν η Γερμανία, η Βρετανία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία, με τη βασική έκδοση των 115 PS να κατέχει τη μερίδα του λέοντος: πάνω από 130.000 μονάδες, έναντι 61.000 της έκδοσης 2.0L 150 PS.