Porsche type 597: Για κυνηγούς

Ήταν η Cayenne που παρουσιάστηκε το 2002 το πρώτο off-road από της Porsche; Όχι, είχε προηγηθεί δεκαετίες ολόκληρες ο τύπος 597. Είμαστε σίγουροι ότι ούτε που το φανταζόσασταν

  • -
  • -

Οι λόγοι ήταν οικονομικοί. Οι πωλήσεις των σπορ αυτοκινήτων πάντα έχουν τα πάνω τους και τα κάτω τους και η Porsche έχει περισσότερες από μία φορά πέσει θύμα πετρελαϊκών ή άλλων κρίσεων, καθώς και της όρεξης της αγοράς για σπορ αυτοκίνητα. Άλλωστε δεν είναι καθόλου τυχαίο που η Cayenne πρακτικά έσωσε την Porsche και ας μην το παραδέχονται. Τέλος πάντων, ας γυρίσουμε λοιπόν σε μέρες που το μέλλον της Porsche κάθε άλλο παρά εξασφαλισμένο ήταν και στις προσπάθειές της για επιβίωση.

 

Jagdwagen

Σε κάπως ελεύθερη μετάφραση είναι το «αυτοκίνητο για κυνήγι ή κυνηγούς», που σήμερα μπορεί να είναι ξεχασμένο και θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι κυνηγοί δεν ήταν ο πρωταρχικός του στόχος καθώς ήταν μια πρόταση για ένα όχημα εκτός δρόμου που απευθύνονταν στα συμβόλαια του γερμανικού στρατού, που εκείνες τις ημέρες στα μέσα της δεκαετίας του 50’, του είχε επιτραπεί να επανεξοπλιστεί, πάντα μέσα στα όρια του ΝΑΤΟ.

Οι ρίζες του (και εδώ) μας πάνε πίσω στην VW και καλό θα ήταν να μην ξεχνάμε ότι στον δεύτερο μεγάλο πόλεμο ο Porsche είχε βάλει το χέρι του στη σχεδίαση του περίφημου Kubelwagen. Αν και συνολικά κατασκευάστηκαν 55.000 από αυτά, δεν ήταν και ότι καλύτερο αφού βασιζόμενο πάνω στα μηχανικά μέρη του σκαραβαίου διέθετε κίνηση μόνο πίσω και αυτό εν βοηθούσε εκτός δρόμου. Πάντως το Kubelwagen σύντομα αντικαταστάθηκε από το Schwimmwagen (από το όχημα που κολυμπούσε) και το οποίο εκτός από τετρακίνητο διέθετε και προπέλα για να κολυμπά. Μάλιστα από αυτά κατασκευάστηκαν ακόμα 15.000 αντίτυπα μέχρι το 1944, οπότε και σταμάτησε η οποιαδήποτε πολεμική κατασκευή στη Δυτική τότε Γερμανία, η οποία βρισκόταν πρακτικά υπό κατοχή.

Όμως τα χρόνια πέρασαν και το 1954 η Δυτική Γερμανία ήταν πλέον έτοιμη να συμμετάσχει στην οργάνωση του ΝΑΤΟ και ο νέος της στρατός ο Bundeswehr χρειάζονταν και πάλι ένα όχημα παντός εδάφους στα όρια του τετάρτου του τόνου. Το αυτοκίνητο έπρεπε να είναι απλό και προσαρμοσμένο σε σκληρή χρήση και τελικά τρεις κατασκευαστές επιλέχτηκαν ώστε να δώσουν προσφορές: οι Borgward, Auto Union και Porsche. Ο ίδιος ο Ferdinand Porsche πάντως δεν ήταν εν ζωή έχοντας αποβιώσει το 1952 και ο γιός του Ferry που είχε αναλάβει την εταιρεία, προχώρησε στην παραγωγή της 356 η οποία και αποδείχτηκε εμπορική επιτυχία.

Το αποτέλεσμα ήταν ένας συγκερασμός των Kubelwagen και Schwimmwagen με το πλαίσιο σχεδιασμένο από τον Erwin Komenda. Αρχικά δύο πρωτότυπα κατασκευάστηκαν τα οποία κατά βάση ήταν χειροποίητα. Το πλαίσιο ήταν αυτοφερόμενο κατασκευασμένο από κλειστά περιμετρικά «κουτιά», τα οποία λειτουργούσαν και σαν σωσίβια για να επιπλέει! Δεν υπήρχαν πόρτες με αποτέλεσμα οι επιβάτες να πρέπει να πηδούν μέσα και έξω και μάλιστα τα επόμενα τέσσερα που κατασκευάστηκαν ήταν πλήρως αμφίβια με προπέλες, ενώ ο βασικός εξοπλισμός περιελάμβανε και κουπιά! Όμως αυτό αποδείχτηκε σαν μια περιττή πολυπλοκότητα και τελικά οι προπέλες καταργήθηκαν.

Μην περιμένετε λοιπόν ότι το αυτοκίνητο θα διέφερε και πολύ από τις μέχρι τότε πρακτικές της εταιρείας με τον αερόψυκτο μπόξερ κινητήρα τοποθετημένο πίσω. Ήταν 1.488 κ.εκατ. και απέδιδε 50 ίππους μέσα από ένα καρμπυρατέρ της Solex. Η κίνηση μεταφέρονταν και στους εμπρός τροχούς με το κιβώτιο να είναι πέντε ταχυτήτων με το διαφορικό μάλιστα να έχει τη δυνατότητα κλειδώματος, ενώ διέθετε και πιο κοντή σχέση.

Οι αναρτήσεις πάλι ήταν οι γνωστές με τους συνήθεις ράβδους στρέψης εμπρός και τους αιωρούμενους βραχίονες πίσω που όμως τώρα στηρίζονταν σε ημιελλειπτικά φύλα σούστας. Τελικά κατασκευάστηκαν 22 αντίτυπα για δοκιμές από την Bundeswehr, αλλά παρά τις αξιόλογες προδιαγραφές του, ο συναγωνισμός κάθε άλλο παρά εύκολος ήταν με την Borgward να παρουσιάζει το Goliath Type 31 και την Auto Union το LKW το οποίο αργότερα θα παρουσιάζονταν σαν Munga για να καταλήξει ως Audi quattro - ναι, ναι! Τελικά επιλέχτηκε το LKW, παρά τον δίχρονο κινητήρα του, το οποίο όμως κόστιζε το ένα/τρίτο των χρημάτων.

Ο Ferry θα πρέπει να ήταν έξαλλος έχοντας ξοδέψει 1.800.000 μάρκα για την εξέλιξή του και έτσι αποφασίστηκε το 597 να βγει σε μαζική παραγωγή για να αποσβέσει κάποιο από το κόστος, παίρνοντας το όνομα Jagdwagen. Όμως αντίθετα με σήμερα, πρακτικά τότε δεν υπήρχε αγορά για τέτοιου τύπου οχήματα, επειδή απλά εκείνες τις μέρες δεν υπήρχε ελεύθερος χρόνος για τους αστούς! Τελικά κατασκευάστηκαν μόλις 71 αντίτυπα πριν παγώσει η παραγωγή. Θα έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το 2002 για μια Porsche εκτός δρόμου.